Filmid

Aurora Borealis

Aurora Borealis, "Aurora Borealis—Északi fény"

Märksõnad: Eakad, Poliitika

Sünopsis

Režissöör

Olga (Ildikó Tóth) on edukas Viini advokaat, kes peab äkitselt sõitma tagasi Ungarisse, kui kuuleb, et tema ema Mária (Mari Töröcsik) on langenud koomasse. Silmitsi seismine võimalusega, et ema ei pruugi enam eales teadvusele tulla, seab nende omavahelise suhte uude valgusesse. Ühe vana foto leidmine kergitab tõsise küsimuse, kui hästi Olga üldse oma ema tunneb. Ta otsustab lahendada tema eest seni varjul olnud pere­konnasaladuse. Läbi jutustuste, mis taaselustavad valusad mälestused, jõuab Olga oma otsingutega tagasi 1950ndate Euroopasse, kus äsja lõppenud maailmasõda heidab tugevat varju erinevate inimeste saatustele.

„Aurora Borealis“ on riigi- ja ajapiire ületav ning ühendav draama, mis toob nähtavale Teise maailmasõja löödud haavad. Ehkki uue põlvkonna esindajad ei pruugi nende olemasolu enam tajuda, on need neile, kes kannavad endas sõja inetuid jälgi, endiselt raskeks koormaks.

Nii, nagu ka oma eelmistes teostes on teenekas filmirežissöör Márta Mészáros kõnetanud vaatajaid ühiskondlikult tundlikel teemadel, teeb ta seda ka seekord. Režissöör toob vaatajate ette tegelased, kes keerulistes situatsioonides peavad tegema raskeid valikuid. Küsimused – kas ja kuidas on võimalik tehtud valikutega edasi elada ning kuidas mõjutavad need inimesi, kes on jäänud näiliselt sündmuste keerisest välja – kasvavadki filmi selgrooks. Õnneks pole Mészárose tasakaalustatud teostus unustanud poliitiliselt pineva õhustiku kõrval jätta ruumi ilule ja headusele, mis hoolimata kõigest leiab ikka oma õige koha maailmas.

Katriin Kütt



Márta Mészáros

(sünd 1931, Budapest) on legendaarne Ungari filmirežissöör ja stsenarist, kelle karjäär algas dokumentalistina, kui ta väntas kümne aasta jooksul ligikaudu 25 filmi. 1960. aastatel tõusis Mészáros ungari uue laine üheks tipplavastajaks ja tema debüütmängufilmist „Tüdruk“ (1968) sai esimene naisrežissööri poolt tehtud mängufilm Ungaris, pälvides Valladolidi festivalil eripreemia. 1980ndatel sai ta tuntuks avameelse autobiograafilise filmisarjaga „Päevik minu…“ (1982-90). Mészáros on oma pika karjääri jooksul pälvinud auhindu nii Cannes’is, Berlinalel, San Sebastianis jpt festivalidel.


Filmograafia

  • Valik/Selected: Örökbefogadás (Adoption, 1975)
  • Örökség (1980)
  • Napló gyermekeimnek (Diary for My Children, 1984)
  • Napló szerelmeimnek (Diary for my Lovers, 1987)
  • A hetedik szoba (The Seventh Room, 1996)
  • A Szerencse lányai (1999)
  • Utolsó jelentés Annáról (The Last Report on Anna, 2009)

Ajakava

27.11.2017
18:30 - 20:34
Tallinn, 
Coca-Cola Plaza
Saal 3
Subtiitrid: ENG
Seansikood: 110201
Külalised (1)
Väljamüüdud
Filmi külalised:  Režissöör Márta Mészáros
28.11.2017
18:00 - 20:04
Tallinn, 
Kino Artis
Saal 2
Subtiitrid: ENG
Seansikood: 121401
Külalised (1)
Väljamüüdud
Filmi külalised:  Režissöör Márta Mészáros
29.11.2017
17:00 - 18:44
Tartu, 
Cinamon
Saal 5
Subtiitrid: ENG
Seansikood: 131901
Väljamüüdud
Külalistega seansid võivad lõppeda hiljem.

Programm

Panoraam

Filmi info

Riik: Ungari
Aasta: 2017
Kestvus: 104 minutit
Keeled: ungari, inglise, saksa, vene
Režissöör: Márta Mészáros
Produtsendid: István Major, Coproducer Gül Togay
Stsenaristid: Éva Pataki, Zoltán Jancsó
Operaator: Piotr Sobocinski
Montaaž:  Annamaria Szanto
Osatäitjad: Mari Törőcsik, Franciska Törőcsik, Ildikó Tóth, József Wunderlich, Eva Prosek
Tootja: Filmteam
Festival: Chicago

Sünopsis

Režissöör

Olga (Ildikó Tóth) on edukas Viini advokaat, kes peab äkitselt sõitma tagasi Ungarisse, kui kuuleb, et tema ema Mária (Mari Töröcsik) on langenud koomasse. Silmitsi seismine võimalusega, et ema ei pruugi enam eales teadvusele tulla, seab nende omavahelise suhte uude valgusesse. Ühe vana foto leidmine kergitab tõsise küsimuse, kui hästi Olga üldse oma ema tunneb. Ta otsustab lahendada tema eest seni varjul olnud pere­konnasaladuse. Läbi jutustuste, mis taaselustavad valusad mälestused, jõuab Olga oma otsingutega tagasi 1950ndate Euroopasse, kus äsja lõppenud maailmasõda heidab tugevat varju erinevate inimeste saatustele.

„Aurora Borealis“ on riigi- ja ajapiire ületav ning ühendav draama, mis toob nähtavale Teise maailmasõja löödud haavad. Ehkki uue põlvkonna esindajad ei pruugi nende olemasolu enam tajuda, on need neile, kes kannavad endas sõja inetuid jälgi, endiselt raskeks koormaks.

Nii, nagu ka oma eelmistes teostes on teenekas filmirežissöör Márta Mészáros kõnetanud vaatajaid ühiskondlikult tundlikel teemadel, teeb ta seda ka seekord. Režissöör toob vaatajate ette tegelased, kes keerulistes situatsioonides peavad tegema raskeid valikuid. Küsimused – kas ja kuidas on võimalik tehtud valikutega edasi elada ning kuidas mõjutavad need inimesi, kes on jäänud näiliselt sündmuste keerisest välja – kasvavadki filmi selgrooks. Õnneks pole Mészárose tasakaalustatud teostus unustanud poliitiliselt pineva õhustiku kõrval jätta ruumi ilule ja headusele, mis hoolimata kõigest leiab ikka oma õige koha maailmas.

Katriin Kütt



Márta Mészáros

(sünd 1931, Budapest) on legendaarne Ungari filmirežissöör ja stsenarist, kelle karjäär algas dokumentalistina, kui ta väntas kümne aasta jooksul ligikaudu 25 filmi. 1960. aastatel tõusis Mészáros ungari uue laine üheks tipplavastajaks ja tema debüütmängufilmist „Tüdruk“ (1968) sai esimene naisrežissööri poolt tehtud mängufilm Ungaris, pälvides Valladolidi festivalil eripreemia. 1980ndatel sai ta tuntuks avameelse autobiograafilise filmisarjaga „Päevik minu…“ (1982-90). Mészáros on oma pika karjääri jooksul pälvinud auhindu nii Cannes’is, Berlinalel, San Sebastianis jpt festivalidel.


Filmograafia

  • Valik/Selected: Örökbefogadás (Adoption, 1975)
  • Örökség (1980)
  • Napló gyermekeimnek (Diary for My Children, 1984)
  • Napló szerelmeimnek (Diary for my Lovers, 1987)
  • A hetedik szoba (The Seventh Room, 1996)
  • A Szerencse lányai (1999)
  • Utolsó jelentés Annáról (The Last Report on Anna, 2009)